CODEX... más allá del misterio


 

Baricentro - L´estació fantasma

A una banda de l'autopista AP7 al seu pas per Barberà del Vallès, ens trobem el centre comercial de Baricentro, primer aixecat a Espanya desenvolupant una innovadora fórmula d'estructuració distanciada de l'àrea urbana. Es construí a inicis dels anys 80, pràcticament al mateix temps que sota als seus ciments s'edificava una estació de tren que fins avui, mai ha entrat en funcionament. El projecte d'una estació de ferrocarril suposava un complement avantguardista a la recepció de clients de tot arreu a través del seu mitjà de transport particular. Des de llavors, l'espai soterrat ha sofert l'abandó i els resultats del decurs dels anys, convertint-se en una gran boca arquitectònica «fantasma». No obstant aixó, els rails que creuen el baixador formen part de l'actual línia R-8 que enllaça Granollers i Martorell, per on actualment circulen combois de mercaderies i havent sigut inclòs via de pas del que es coneixia com el tren nuclear de residus atòmics.

A l'exterior, prop de l'entrada a l'àrea de multi cinema, s'hi troba un espai quadrangular flanquejat per murs de ciment per on descendeix un camí format per rampes pavimentades que acaben en una paret i una estreta porta clausurada. El que havia de representar el punt de connexió amb el vestíbul del baixador subterrani, és avui un buit que passa desapercebut als ulls dels visitants de la gran superfície. Sense cap dubte, treure el cap des d'allà dalt i contemplar un indret que no porta enlloc, resulta, si més no, insòlit i inesperat.


L'accès actual a la boca de l'estació resulta complicada, ja que cada banda de les vies ferroviàries per les quals s'arriva al baixador es troba delimitada per una prolongada tanca metal·lica. Sortejat l'obstacle, els metres inicials de l'estació, com és freqüent en construccions abandonades, presenten uns malmesos murs recoberts de pintades, dibuixos i grafitis de molt diversa índole. A mesura que ens allunyem de l'entrada i la foscor imperant només pot ser vençuda pel feix de llum d'unes llanternes, les pintures minven fins a convertir-se en mers gargots, i altres estranys símbols més propis de rituals reservats que de la pròpia empremta de grafiters o vàndals urbans. Si bé és cert que aquest tipus de signes palesos sobre les parets poden no tenir més sentit que el de tractar d'impresionar al visitant encuriosit, el que no podem deixar al marge és una possible relació amb la perpetració de celebracions d'origen esotèric, tal i com es desprèn d'un dels paràgrafs de l'article «L'estació que mai ho ha estat» publicat a l'agost de 2011 a elperiodico.cat per Albert Segura «El vestíbul de l'estació es va convertir en escenari de ritus pretesament satànics o espiritistes, segons s'intueix de les empremtes que n'han quedat a les parets»  

Una de les impactants figures que hi trobem és una conjunció d'elements on s'aprecien amb claredat dues creus invertides en paral·lel, limitant tres sisos (666) i tres lletres efa (FFF).

La CREU INVERTIDA, també coneguda com la Creu de Sant Pere, simbolitza en el cristianisme la mort de l'apòstol Sant Pere a l'any 64 dC. Per contraposició, als ritus satànics (Satanàs com l'adversari bíblic del Déu cristià) és un símbol contrari del cristià. Mentre que la creu és el símbol primordial de la religió cristiana, al satanisme s'enalteix la figura d'un crucifix capgirat. Per altra banda, es considera que el 666 és el nombre de la bèstia, contrària a Déu i als seus creients, partint d'una interpretació d'un versicle de l'Apocalipsi: «Aquí cal la saviesa! Qui sigui intel·ligent, que calculi la xifra de la bèstia, que és una xifra referida a una persona: sis-cents seixanta-sis» . A més a més, tenint en consideració que la sisena lletra de l'alfabet és la F, la correlació de tres lletres (FFF) coincidiria amb el nombre 666, identificant també així el nom de la bèstia.

 

Als murs del mateix baixador també es pot reconèixer l'emblema de l'ESVÀSTICA o creu gammada. El signe relacionat al món occidental amb el nazisme, degut a què el Partit Nacionalsocialista alemany se'l va apropiar com a marca de la raça ària i de la supremacia blanca per la creença de què les seves arrels provenien dels ancestrals indoeuropeus. A una de les expedicions organitzades per Adolf Hitler, arribaren fins als cims de l'Himalaia. Allà, van trobar l'únic objecte suposadament sagrat de tots els que van cercar: una figura de la creu esvàstica orientada cap a l'esquerra. Al führer el va fascinar el descobriment, però va preferir fer-li un petit canvi. I, d'aquesta manera, l'esvàstica invertida, amb el braç superior mirant cap a la dreta, i que l'escriptor Francis King va definir com l'evocació del mal, la degeneració espiritual i la màgia negra, es va convertir en l'emblema nazi.

Però el símbol de l'Esvàstica, d'arrel terminològica SWASTI (traduït com "benestar" o "presagi"), en qualsevol de les seves orientacions ha representat un signe molt present en diferents cultures, religions i creences en el decurs de la història. Les primeres i més primitives són les trobades de Glozel a França, incloses en peces de ceràmica que daten del període Paleolític. A l'edat de bronze (4.000 aC) el signe també fou emprat en les monedes de Mesopotàmia. Per als egipcis, el símbol era la representació del poder de cada ésser humà. En la cultura japonesa és Manji, traduït com deu mil déus. En el budisme, la creu gamada simbolitza el tot i l'eternitat, i és gravada a algunes estàtues de Buda (Degut a la relació de l'esvàstica dextrogira amb el nazisme, les esvàstiques budistes són gairebé totes levrógiras). En la mitologia germànica, l'esvàstica també representa poder i il·luminació. Per altra banda, tant els asteques com els inques coronaven els seus temples amb el símbol pel seu culte solar. I, a més a més, podem afegir a aquesta llarga però inacabada relació, que algunes esglésies cristianes disposaven d'esvàstiques per camuflar la creu dels seus perseguidors.

                            

Un altre dels elements gràfics reflectits a l'estació abandonada és una evident Creu Paté (amb els seus braços formant potes), on les seves astes s'aprimen cap al centre i es dilaten a les puntes. Va ser un dels models associats als cavallers Templers dominadors d'Europa al segle XII, encara que també ha sigut emprat per organitzacions maçòniques. La francmaçoneria o maçoneria es pot definir com una «institució discreta de caràcter iniciàtic, no religiosa, filantròpica, simbòlica i filosòfica fundada en un sentiment de fraternitat, amb l'objectiu de recerca de la veritat i de fomentar el desenvolupament social i moral de l'ésser humà, a més del progrés social». No obstant això, les teories especulatives relacionen als maçons amb un tipus de societat secreta amb fins ocults i històrics desitjos de poders. De la combinació de l'esmentat resultaria la denominada Maçoneria Templera i el seu ritual cristià-evangèlic maçònic de costums gremials medievals i amb peculiaritats pròpies de les celebracions templeres.

Sobre cadascuna de les dues andanes de l'estació de tren ascendeixen unes plataformes bessones que enllacen amb unes galeries annexes amb l'objectiu de connectar amb l'exterior (Accessos propers a l'entrada dels cinemes del centre comercial). A l'inici d'una de les galeries que s'endinsen cap una encara més negra foscor, s'hi troben dues pintades intencionadament esgarrifoses, ja que a partir d'aquell punt sembla com si el baixador fantasma et convidés a començar el seu sinistre joc amb dues advertències: «EL JUEGO EMPIEZA» i «TIEMBLA».

 

 

 (1)

(2)

 

 

 

 

(3)


 (4)

 

 

             

(5)

 

 

 

(6)

 

 

 

referències complementàries:

http://html.rincondelvago.com/el-satanismo-causa-y-efecto-entre-los-jovenes.html

http://es.wikipedia.org/wiki/Cruz_invertida

www.elperiodico.cat/ca/noticias/societat/lestacio-que-mai-estat-1122884

http://bibliaytradicion.wordpress.com/2012/06/05/el-satanismo/

http://www.ciencia.net/perfil_ver.jsp?id=carolina.cifuentes

___